Psihologul Libertatea, despre vânzările record de Black Friday 2018: „Românii cheltuie mai mult pentru prestigiul lor social decât pentru nevoi funcţionale”

TIMISOARA - Software pentru Restaurante - Bar - Pensiuni - Hotel - Magazin -
HORECA MANAGER 0728-442-399

Vânzări record de Black Friday 2018, cu aproape 40% mai multe decât anul trecut. În spatele acestui consumerism accelerat se ascunde o întreagă psihologie pe care o aflăm de la psihologul Cezar Laurenţiu Cioc.

“Din perspectivă psiho-socială putem spune că nevoile oamenilor cu privire la achiziţionarea de produse ori servicii sunt fie nevoi funcţionale, fie nevoi legate de prestigiul social. Altfel spus, există şi o tendinţă de a cumpăra bunuri legate de strictul necesar şi funcţional pentru că sunt mai ieftine, dar principala motivaţie, care a stat şi la baza vânzărilor record din acest an, a fost nevoia oamenilor de a-şi spori imaginea socială în percepţia celor din jur prin achiziţionarea de produse scumpe ori de lux. Trăim într-o perioadă în care oamenii sunt asociaţi cu ceea ce deţin mai mult decât cu ceea ce reprezintă pe plan intelectual sau spiritual. Aşa se explică tendinţa de a achiziţiona în fiecare an produse tot mai noi şi mai scumpe. Un exemplu în acest caz este schimbarea anuală a telefonului mobil, deşi telefonul fabricat anul trecut funcţionează încă foarte bine. Nu nevoia funcţională stă la baza acestui tip de consumerism ci setea de prestigiu social”, spune psihologul Cezar Laurențiu Cioc.

Citește și: Statistici de Black Friday 2018. Vânzări uluitoare în doar câteva minute 

„Un alt motiv important al vânzărilor record de Black Friday este reprezentat de ideea de reducere. Cei mai mulţi dintre oameni nici nu cunosc preţul initial al produselor achiziţionate, ci sunt doar puternic impresionaţi de literele de-o schioapă care anunţă procentul de reducere. Când percepi vizual scris mare şi de obicei cu litere roşii „40%, 50%, 60%, 70%” se activează automat în minte ideea de câştig, de afacere, de ocazie unică. Puţini oameni ştiu că preţul iniţial, din care se face reducerea, este uneori crescut artificial exagerat de mult tocmai pentru ca vânzătorul să aibă de unde reduce. Reducerile determină oamenii să cumpere produse ori servicii de care literalmente nu au nevoie funcţională”, mai spune psihologul.

„Achiziţia este deterinată de un sentiment de satisfacţie al oamenilor că au rămas în buzunar cu procentul reducerii. Ei uită că, dacă achiziţionezi un produs de care nu ai neaparată nevoie, iar el costă 100 de lei şi are reducere 40%, nu ai câştigat 40 de lei ci ai cheltuit 60”, concluzionează Cezar Laurenţiu Cioc.

Psiholog Cezar Laurențiu Cioc, specialistul Libertatea

Psiholog Cezar Laurențiu Cioc, specialistul Libertatea

Post-ul Psihologul Libertatea, despre vânzările record de Black Friday 2018: „Românii cheltuie mai mult pentru prestigiul lor social decât pentru nevoi funcţionale” apare prima dată în Libertatea.ro.

Sursa: {sursa}

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.